یکی از دغدغه هایی که کاربران هنگام مشاهده تصاویر دوربین مداربسته دارند عدم توزیع مناسب نور هنگام ضبط تصاویر است. به همین دلیل توصیه می شود در مکان هایی که دارای اختلاف شدید نوری است مانند دوربین مداربسته ای که روبروی درب پارکینگ است یا روبروی پنجره یا محیط های بیرونی؛ از دوربین ضد نور استفاده شود. در ادامه در مورد قابلیت ها و عملکرد دوربین ضد نور صحبت خواهیم کرد.

دوربین مداربسته ضد نور چیست؟

دوربین مداربسته ضدنور یک اصلاحی می باشد که برای دوربین های مداربسته ای به کار می رود که مجهز به سیستم جبران سازی اختلاف نور است. این قابلیت به دوربین کمک خواهد کرد تا در شرایط نوری نامناسب کیفیت تصویر را کم نشود.

  • WDR
  • DWDR
  • HLC
  • BLC

مکانیزم WDR :

قابلیت WDR مخفف عبارت Wide Dynamic Range یا دامنه دینامیکی بالا می باشد. این قابلیت موثرترین راهکار برای رفع ضد نور می باشد. دوربین هایی که دارای قابلیت WDR هستند بازه دینامیکی بالاتری نسبت به دوربین های عادی دارند. در دوربین های عادی وقتی در برابر یک منبع نور شدید قرار می گیرند، دیافراگم دوربین، بسته خواهد شد. در این صورت قسمت های کم نورتر در تصویر تاریک دیده می شوند.

در مکانیزم WDR دوربین دارای دو چیپ CCD سرعت بالا و سرعت پایین است. نخست چیپ CCD با سرعت پایین (با مدت زمان نوردهی زیاد) تصاویر را پیمایش می کند. پس از آن CCD با سرعت بالا (با مدت زمان نوردهی کم) این عمل را انجام می دهد. سپس دو تصاویر حاصله از دو حسگر CCD با هم ترکیب می شوند و تصویر نهایی را ارائه خواهند داد. در این تصویر در تمام نقاط نور به اندازه مناسب توزیع شده است و نقاط کم نور نیز در تصویر به خوبی قابل مشاهده هستند.

مکانیزم DWDR:

مکانیزم DWDR به نوعی نوع دیجیتال قابلیت WDR می باشد. این مکانیزم به اندازه WDR موثر نیست. در واقع تکنولوژی سخت افزاری در این دوربین ها به کار گرفته نشده و از طریق نرم افزاری کیفیت تصاویر کمی بهبود می یابد. به بیان دیگر کیفیت تصویر DWDR چندان با خود تصویر اصلی فرقی ندارد. اما بودنش بهتر از نبودنش هست.

مکانیزم BLC:

قابلیت BLC مخفف عبارت Back Light Compensation می باشد. این قابلیت همانند WDR مناع از تیره شدن شی هنگامی که در مقابل یک منبع نوری زیاد است می شود. در این حالت دیافراگم دوربین بازتر می شود و نور پس زمینه کمتر خواهد شد. البته در دوربین های با قابلیت BLC مناطق پر نور سفید و نا واضح هستند. اما کیفیت تصویر نسبت به حالت بدون BLC خیلی بهتر است. اما به صورت کلی قابلیت WDR خیلی بهتر از BLC است.

قابلیت HLC:

مکانیزم HLC مخفف عبارت Highlight Compensation است. زمانی که در یک منطقه کاملا تاریک یک منبع نوری بسیار قوی باشد از وضوح کیفیت تصویر می کاهد. مثلا در شب چراغ های ماشین وقتی به سمت دوربین باشد دیگر پلاک ماشین مشخص نخواهد بود. به این ترتیب ماشین هایی که دارای قابلیت HLC هستند فورا منبع نور را شناسایی می کنند و میزان نور را در تصویر کاهش می دهند. به این ترتیب کیفیت تصویر بسیار بهتر خواهد شد.

راه حل های دیگر

ساده ترین راه برای رفع مشکل ضدنور دوربین مداربسته و داشتن تصویر با کیفیت نصب دوربین در مکان هایی است که نور شدید به صورت مستقیم به دوربین نخورد. اما در صورتی که نمی توانید دوربین را جابجا کنید مثلا دوربین مقابل درب ورودی ساختمان یا درب پارکینگ که جز نقاط حساس می باشد بهتر است حتما از دوربین با قابلیت WDR استفاده شود.

https://tiamcctv.com/انواع-میکروفن-در-دوربین-مداربسته/

https://tiamcctv.com/هایک-ویژن/

https://tiamcctv.com/tvt/

https://tiamcctv.com/leagal-cctv/

https://tiamcctv.com/تقویت-استراتژی-امنیت-سایبری/

https://tiamcctv.com/record-audio-on-hikvision-cctv/

https://tiamcctv.com/panoramic-cctv-camera/